poniedziałek, 3 kwietnia 2017

10.000 razy


Nie bardzo wiedziałam jak zatytułować dzisiejszy post. Chciałabym napisać o porażce, a ta nie jest czymś czym chcemy się chwalić. Odwrotnie niż gdy chodzi o sukces?
I gdy tak siedziałam myśląc jak zacząć, przypomniałam sobie jedno z najfantastyczniejszych określeń porażki. Thomas Edison powiedział:
- To nie była porażka. Po prostu znalazłem 10.000 sposobów kiedy to nie zadziała.

Czy porażka jest w naszym życiu konieczna? Ha, to temat rzeka. Zacznijmy od tego, że to samo zdarzenie może być przeróżnie odbierane przez różne osoby. I to co oznacza koniec dla jednych, może być wskazówką dla innych. Popatrzmy na Edisona. Szczerze podziwiam ludzi,  dla których "Porażka jest szansą żeby zacząć raz jeszcze tym razem mądrzej" - to powiedział Henry Ford, a ja wciąż się uczę.
To bardzo mądre słowa, które warto zapamiętać. Nie powinniśmy pozwolić, żeby niepowodzenie nas przygniotło lub co gorsza pokonało. Widziałam takich, których żal i złość zniszczyła. Widziałam też takich co osiągnęli znacznie więcej, bo po dużej porażce przestali się bać i ośmielili sięgać dalej.
Dziś długo rozmawiałam z Przyjaciółką o porażce właśnie. Tym co by być mogło gdyby okoliczności były inne. O tym jak długą drogę jesteśmy gotowi przebyć i jak wiele razy podnieść się by znów próbować. Skąd wiedzieć, że zrobiliśmy dość i, w którym momencie należy się wycofać. I co najważniejsze, czy wycofanie się jest rzeczywiście poddaniem, czy nowym, mądrzejszym o doświadczenie, rozdaniem. Gdzie postawić granice sobie i innym. Odpowiedzieć na to wszystko jest bardzo trudno. W większości przypadków "trzeba by życie dwa razy przeżyć" jak mawiają nasze Mamy. Tylko czy dwa życia wystarczą?
Może wcale nie popełniliśmy błędu.  Może w zaistniałej sytuacji to było najlepsze co mogliśmy zrobić. A może nasze wyobrażenie lub oczekiwania były nieadekwatne. Plus, warto pamiętać, że nie jesteśmy samotną wyspą. Nie wszystkie okoliczności zależą od nas i na bardzo wiele z nich naprawdę nie mamy wpływu.
Oczywiście jest jeszcze faktor szczęścia, sprzyjające okazje i wykorzystane szanse, odpowiednie miejsce i czas. Życzliwi, lub wręcz przeciwnie ludzie.


Skoro już tak "rzucam" cytatami to pozwól na jeszcze jeden:
Nie osądzaj mnie przez mój sukces.
Popatrz ile razy upadłem i się podniosłem. 
Teraz mnie oceń. 
~Nelson Mandela~

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

dziękuję za odwiedzenie mojego bloga, pozdrawiam serdecznie i zapraszam ponownie :)