środa, 27 maja 2015

"Przy całej swej złudności, znoju i rozwianych marzeniach jest to piękny świat."

W ostatnich dniach wiele się działo. Dla jednych przyszło rozczarowanie i obawa dla drugich czas nadziei i radości. Nie będę ukrywać, że ja trafiłam do tej pierwszej grupy.
Ostatnie dni zmuszały mnie do nieustannej refleksji. Znów odkryłam, że przyroda jest cudownym źródłem obserwacji i inspiracji.
Opowiem Wami historię Smutnego Drzewa.
Wtorek: Mijałam je niemal codziennie. Wielkie, wyniosłe, stare drzewo nad brzegiem leśnej rzeczki. Jedno z kilku.  Po prostu było. Zauważyłam je naprawdę, dopiero na początku ubiegłego tygodnia. Z jego kory wystawała, jak mi się wydawało z daleka,  "pianka montażowa".
Niemożliwe - pomyślałam i podeszłam bliżej.



Środa: Tego dnia nie było mnie nad rzeczką. Gdy wróciłam do domu późnym popołudniem usłyszałam tylko, że niedawno była krótka, ale intensywna burza. "To dobrze - pomyślałam - ogród podlany."
Czwartek: Nad strumieniem, w poprzek ścieżki leży wielkie, stare, zwalone krótką, wiosenną burzą drzewo.
Minął tydzień, a ja mijam je codziennie. Z "pianki montażowej" wyrosła piękna huba. Śmieje się śmierci drzewa w twarz słonecznie zółtym kolorem. Drzewo nie wydaje mi się już tak smutne jak na początku.



Piątek, w innym miejscu, w tym samym lesie młode, silne, zdrowe drzewo leży zwalone krótką wiosenną burzą:



Do czego zmierzam (jak zawsze zawile :D)
Do prawdy starej i zawsze aktualnej: nieważne kim jesteśmy, na wiele spraw nie mamy wpływu, choć się staramy, choć bardzo chcemy, choć bardzo walczymy. Więc sobie i Wam, jeśli pozwolicie, przypomnę Życzenia na Nowy Rok:
"Przechodź spokojnie przez hałas i pośpiech i pamiętaj, jaki spokój można znaleźć w ciszy.
O ile to możliwe bez wyrzekania się siebie, bądź na dobrej stopie ze wszystkimi.
Wypowiadaj swoją prawdę jasno i spokojnie i wysłuchaj innych, nawet tępych i nieświadomych, oni też mają swoją opowieść. 
Unikaj głośnych i napastliwych, są udręką ducha.
Porównując się z innymi, możesz stać się próżny i zgorzkniały, zawsze bowiem znajdziesz gorszych i lepszych od siebie.
Niech Twoje osiągnięcia, zarówno jak i plany, będą dla Ciebie źródłem radości. 
Wykonuj swoją pracę z sercem, jakkolwiek byłaby skromna; ją jedynie posiadasz w zmiennych kolejach losu.
Bądź ostrożny w interesach, na świecie bowiem pełno oszustwa.Niech Ci to jednak nie zasłoni prawdziwej cnoty. Wielu ludzi dąży do wzniosłych ideałów i wszędzie życie jest pełne heroizmu. 
Bądź sobą, zwłaszcza nie udawaj uczucia, ani też nie podchodź cynicznie do miłości albowiem wobec oschłości i rozczarowań ona jest wieczna jak trawa.
Przyjmij spokojnie, co Ci lata doradzają, z wdziękiem wyrzekając się spraw młodości. Rozwijaj siłę ducha, aby mogła Cię osłonić w nagłym nieszczęściu.
Nie dręcz się tworami wyobraźni. Wiele obaw rodzi się ze znużenia i samotności.
Obok zdrowej dyscypliny bądź dla siebie łagodny. Jesteś dzieckiem wszechświata nie mniej niż drzewa i gwiazdy i masz prawo być tutaj. I czy to dla Ciebie jest jasne czy nie, wszechświat bez wątpienia jest na dobrej drodze. Tak więc żyj w zgodzie z Bogiem, czymkolwiek on Ci się wydaje. Czymkolwiek się trudnisz i jakiekolwiek są Twoje pragnienia, zachowaj spokój ze swoją duszą.
Przy całej swej złudności, znoju i rozwianych marzeniach jest to piękny świat.
Bądź pogodny. Dąż do szczęścia."

Max Ehrmann Desiderata

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

dziękuję za odwiedzenie mojego bloga, pozdrawiam serdecznie i zapraszam ponownie :)